Kortversjon:
- Økonomisk støtte fra Frifond for barn og unge / Landsrådet for Norges Barne- og Ungdomsorganisasjoner.
- Definer prosjektets mål og læringsområder, som koding, mekanikk, 3D-tegning og -printing, elektronikk, kommunikasjon og samarbeid.
- Rekruttere et prosjektteam for å jobbe med forskjellige aspekter av prosjektet.
- Planlegge og gjennomfør temakvelder for å diskutere og utvikle Roverens design og byggeprosess.
- Samarbeid med eksterne konsulenter og eksperter for teknisk støtte og veiledning.
- Teste «proof of concept» ved å bygge og teste prototyper av Roveren.
- Del prosjektet inn i mindre, håndterbare delprosjekter, og fordel ansvar blant teammedlemmene.
- Forbered og rydd kjelleren for landskapsbygging og Roverens testområde.
- Lær av feil og utfordringer, og juster design og prototyper tilsvarende.
- Hold engasjementet og interessen for prosjektet høyt blant deltakerne gjennom hele prosessen.
Innledning:
Makerspace Ringebu har nylig satt i gang et spennende prosjekt for å engasjere barn og unge i teknologi og innovasjon. Prosjektet, kalt Makerspace Rover, har mottatt en generøs bevilgning på kr 25.500 fra Frifond for barn og unge / Landsrådet for Norges Barne- og Ungdomsorganisasjoner.
Målet med Rover-prosjektet er å lære barn og unge om koding, mekaniske teknikker og prinsipper, 3D-tegning og 3D-printing, elektronikk, kommunikasjon, landskapsbygging og samarbeid.
Makerspace Rover er et kjøretøy som styres fra en kontrollstasjon på 1. etasje på Makerspace Ringebu. Selve Roveren skal bli plassert i kjelleren, hvor det skal bygges et Mars-landskap Roveren skal kjøre rundt i. Roveren skal bli utstyrt med kameraer, 6 hjul, elektronisk kontroller og strømkilde. Kjøring og styring er basert på informasjon som kommer inn fra Roveren på bildskjermer på kontrollsenteret i 1. etasje. På kontrollsenteret blir neste steg i reisen til Roveren programmert av Rover-piloter og sendt til Roveren.

Gjennom en rekke temakvelder og samarbeid har deltakerne og veilederne i Makerspace Ringebu jobbet sammen for å planlegge og bygge Roveren. Prosjektet har fått ekstern hjelp i form av softwarekonsulent Chris Elsinga, som har utviklet kode for MicroBit som brukes i prosjektet.
Prosjektets fremgang: Fra brainstorming og idéutvikling til bygging av prototyper og landskapsbygging, har Rover-prosjektet kommet langt siden oppstarten i januar. Prosjektteamet har delt opp prosjektet i systemer og komponenter, og målet med denne gjennomgangen er at prosjektteamet får følelsen at prosjektet er deres, og at vi deler opp prosjektet i små, gjennomførbare delprosjekter.

Tirsdagstreffene har vært fylt med aktiviteter som utforsking av Microbit og motorstyring, bygging av Rover-prototyper og rydding av kjelleren for å gjøre den klar for landskapsbygging. I tillegg til arbeidet med Rover-prosjektet, har deltakerne også hatt tid til litt moro med dataspill og sosialisering.
Rover-prosjektet har lært deltakerne og veilederne viktige ferdigheter, som for eksempel å forstå og implementere Ackermann-styring for å få Roveren til å kjøre smidig gjennom svinger.
Status og veien videre: Mens «final design» av Roveren fortsatt ikke er avklart enda, er Makerspace Rover Prototype 1 «oppe og går». Byggeteam Rover har satt sammen de løse deler til et funksjonelt kjøretøy. Byggeteam Landskap har laget en plan for hvordan landskapet i kjelleren skal se ut. «Proof of concept» er på plass. Nå gjenstår mange timers printing av store deler og mange forsøk med Prototype 1, Prototype 2, Prototype 3 osv.

På tirsdagskveldene fortsetter prosjektteamet å jobbe med Roveren og landskapsbyggingen i kjelleren. Det har vært utfordringer med skruer og ufrivillige muttere på hyller som skal demonteres før landskapsbyggingen kan settes i gang. Men teamet viser stor utholdenhet og entusiasme, og de gjør betydelige fremskritt.
Makerspace Ringebu Rover-prosjektet er en unik mulighet for barn og unge i Gudbrandsdal å få praktisk erfaring med teknologi og innovasjon. Gjennom prosjektet lærer deltakerne om viktige teknologiske konsepter, samtidig som de utvikler samarbeidsevner og kreativitet. Med kontinuerlig innsats og engasjement fra både veiledere og deltakere, er det bare et spørsmål om tid før Makerspace Ringebu kan skryte av å ha en fullt funksjonell Rover i kjelleren.

Oppsummering av prosjektets startfase:
Makerspace Ringebu Rover-prosjektet har hatt en vellykket start, og gjennom denne innledende fasen har barn og unge blitt engasjert i teknologi og innovasjon. Fra å motta økonomisk støtte til planlegging, idéutvikling og bygging av prototyper, har prosjektet utviklet seg raskt og effektivt.
Deltakerne har fått muligheten til å utforske og lære om koding, mekaniske prinsipper, 3D-tegning og 3D-printing, elektronikk, kommunikasjon og samarbeid gjennom Rover-prosjektet. Veilederne har også jobbet tett sammen med deltakerne for å sikre at prosjektet går fremover og at alle lærer noe nytt.

Selv om prosjektet fortsatt er under utvikling og langt fra ferdig, har den innledende fasen vist at deltakerne er engasjerte og ivrige etter å fortsette å arbeide med Roveren og landskapsbyggingen i kjelleren. Denne startfasen har lagt et solid grunnlag for videre arbeid og suksess med Rover-prosjektet.
Makerspace Ringebu vil fortsette å jobbe med Rover-prosjektet og forbedre prototypene basert på erfaringene fra denne innledende fasen. Deltakernes engasjement og interesse for teknologi og innovasjon vil hjelpe dem å utvikle viktige ferdigheter og kompetanse for fremtiden.
Så langt har Rover-prosjektet bidratt til å skape en sterk interesse for teknologi og innovasjon blant deltakerne, og dette vil utvilsomt ha en positiv innvirkning på deres fremtidige karriere og personlig utvikling. Makerspace Ringebu ser frem til å fortsette arbeidet med prosjektet og ser frem til å se hva den neste fasen vil bringe.